A-Kruunun NPS kiitettävällä tasolla
Vuosittain toteutettava A-Kruunun asukastyytyväisyystutkimus osoitti, että suosittelijuutta kuvaava NPS-luku on edelleen kiitettävällä tasolla, 40. Talokohtaiset vastaukset tutkitaan jälleen huolellisesti tarvittavien toimenpiteiden esiin nostamiseksi.
- Kuinka todennäköisesti suosittelisit yritystä kokemuksesi perusteella -kysymyksen kautta tutkittava NPS-luku kuvaa erinomaisella tavalla sitä, millaiseksi yrityksen toiminta koetaan keskimäärin keskeisten toimintojen osalta, mutta asiakaspalvelun parantamiseksi tarvitaan laajempaa talokohtaista tutkimusta. Vain sitä kautta pystytään pääsemään kiinni asioihin, joita asukkaat haluavat asumisessaan parantaa, toteaa kiinteistöpalvelupäällikkö Petteri Puolanne.
Lokakuussa sähköisesti toteutettu A-Kruunun asukastyytyväisyystutkimus lähetettiin 3754 vuokrasopimusosapuolelle. Vastauksia saatiin 1197 eli vastausprosentiksi muodostui 40, mikä antaa mahdollisuuden tehdä tuloksista myös oikeansuuntaisia johtopäätöksiä.
- Kokonaistyytyväisyys on hieman noussut, kaikkien kysymysten vastausten ollessa nyt 3,81/5. Suurin pudotus arvosanoissa oli asunnon hinta-laatusuhteessa, mutta sekin lukema on edelleen 3,80/5 (3,86). Muutosta varmasti selittää, että jouduimme tänä vuonna nostamaan kohonneen korkotason ja inflaation vuoksi omakustannusvuokria totuttua enemmän, kertoo Puolanne.
Parhaimmat keskimääräiset arvosanat tutkimuksessa saivat asuntojen sijainti 4,30/5, asuntojen kunto 4,27/5, ja yleinen tyytyväisyys vuokranantajaan eli A-Kruunuun 4,15/5. Matalimmat arvosanat saivat asukkaiden yhteishenki ja asukastoiminnan aktiivisuus 3,21/5 sekä pihapiirin viihtyisyys 3,21/5.
- Asuntokantamme on kovin uutta, mikä varmasti näkyy matalampien arvosanojen osalla. Asukastoiminta vaatii käynnistyäkseen sen, että asukkaat oppivat tuntemaan toisensa. Kannustamme asukkaita aktiivisesti yhteistoimintaan, ja tuloksia on jo nähtävillä. Tänä ja viime vuonna on julkaistu sivuillamme ennätysmäärä artikkeleita asukkaiden yhteisistä toiminnoista. Uskon myös pihapiirin viihtyvyyden lisääntyvän. Monet uusista kohteistamme ovat rakentuvilla alueilla keskellä työmaita. On selvä asia, että keskeneräistä asuinaluetta on vaikea pitää viihtyisänä, toteaa Puolanne ja korostaa vielä talokohtaisen tiedon tutkimisen merkitystä.
- Mukavaa oli myös huomata, että ne kohdat, joihin voimme suoraan vaikuttaa omalla toiminnallamme ovat hiukan parantuneet. Näitä ovat tyytyväisyys isännöitsijän toimintaan 3,98, kiinteistöhuollon palvelun nopeus 3,78 ja kiinteistöhuollon palvelun laatu 3,80.