
Häätöjen ennaltaehkäisy on koko organisaation asia
Häädöt ovat valtakunnallisten tilastojen mukaan lisääntyneet kaikissa suuremmissa kaupungeissa Oulua lukuun ottamatta. Oulun ihmeeksi nimitetty ilmiö ei syntynyt sattumalta, vaan tilanteen taustalla on avoin keskusteluyhteys eri toimijoiden välillä sekä jo vuosikymmen aikaisemmin tapahtunut häätösuma, joka pakotti panostamaan ennaltaehkäisyyn jo tuolloin.
Vuoropuhelu johti konkreettisiin käytäntöihin
Oulussa häätömäärät olivat todella suuria vuosikymmen sitten. Vuokranantajat, sosiaali- ja nuorisotyö, seurakunta, ulosotto ja muut asiaan liittyvät toimijat keskustelivat avoimesti paikallisista ongelmista ja asumisen ilmiöistä. Tuolloin sovittiin esimerkiksi siitä, että toisille vuokranantajille kohdistuvista rästeistä on hyvä pyytää todiste maksusuunnitelmasta ja sen noudattamisesta. Menettely on edelleen käytössä Sivakalla.
Asiakkuus alkaa asukasvalinnasta
Asiakkuus alkaa asukasvalinnasta. Asuntotarjous on määräaikainen, jos maksuhäiriömerkinnät tai asunnon tarpeen syy kertovat mahdollisista riskeistä. Määräaikainen sopimus on hyvä keino asiakkaalle antaa onnistunutta näyttöä asumisestaan. Vuokralaisemme voi irrottautua sopimuksesta kuin toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa. Jatkosopimus voi edellyttää kotikäyntiä, jos ennakkotiedot antavat siihen perustetta. Määräaikaisen sopimuksen tekeminen kasvotusten on hyvä tapa kohdata asiakas sähköisistä kanavista huolimatta. Vakuuksista luopuminen on vapauttanut resurssia neuvonta- ja ohjaustyöhön asukkaan eduksi. Tavoitteena on, että asiakkaan on hyvä ja helppo ottaa yhteyttä.
Yhteistyötä yli yksikkörajojen
Siiloutumista toiminnassa kartetaan, eikä arkeen kuulu yksikkörajojen tai työnkuvan taakse piiloutuminen. Asiakas on aidosti kaikkien asia ja havaittuihin poikkeamiin reagoidaan työnkuvasta riippumatta. Tämä koskee myös yhteistyökumppaneita ja alihankkijoita. Vuokrasopimuksissa on ehtona kaikissa huoneistoissa kahden vuoden välein toteutettava määräaikaistarkistus. Teknisen tarkastelun lisäksi havainnoidaan asiakkaan vointia.
Asumisneuvonta yhdistää palveluja
Asumisneuvonta on avainroolissa. Sivakan asumisneuvoja tekee tiivistä yhteistyötä perinnän, asukasvalinnan ja isännöinnin kanssa haasteita kohdanneiden asiakkaiden asioiden hoidossa. Jokainen isännöinnissä ja asiakaspalvelussa työskentelevä suorittaa asumisneuvojan koulutuksen saadakseen oikeanlaista näkökulmaa palveluun. Kotikäyntejä tehdään eri syistä tilanteen edellyttämällä kokoonpanolla. Vuokravalvonta ja perintä ovat osa asiakaspalvelua ja samat palveluasiantuntijat tekevät asukasvalintaa ja maksusopimuksia. Näkemys kasvaa kokemuksen myötä ja asiakkaille mietitään keinoja onnistua asumisessa joskus haastavista lähtökohdista huolimatta ja oleellinen tieto kulkee.
Nuorten tukeminen ennaltaehkäisee ongelmia
Vakuudettomuus helpottaa monien muuttoa. Nuorille asukkaille soitetaan vuokrasopimuksen kestettyä muutamia viikkoja Espoon Asunnoista saadun idean mukaisesti. Puhelussa selvitetään, kuinka asuminen on alkanut, asiat hoituneet ja rohkaistaan ottamaan yhteyttä tarvittaessa. Nuorten tavoitettavuus on yllättäen ollut erinomaista. Sivakka on myös mukana toisen asteen oppilaitoksissa ja yläasteella järjestettävillä Pidä kämppäs -kiertueille, jossa jaetaan tietoa asumisesta ja rahan käytöstä.
Nopea reagointi ehkäisee häätöjä
Asiakkaan kontakteihin ja asumisessa ilmeneviin ongelmiin reagoidaan nopeasti. Asiakas saa muun muassa tekstiviestin ennen maksumuistutusta, jos rästiä on alle yhden vuokran verran. Heti maksamalla välttyy perintäkululta. Maksuvaikeuksissa kannustamme asiakkaita tekemään maksusopimuksia ja muun avun piirin, kuten talousneuvolaan. Jos ongelmat ovat sellaisia, että asiakkaalle joudutaan toimittamaan varoitus, purku tai irtisanominen, se tehdään omana työnä. Asia etenee nopeasti ja parhaimmillaan asiakkaan kanssa saadaan toimiva keskusteluyhteys. Ongelma voi korjautua tai asukas voi päästä muuttamaan ”kuivin jaloin” ilman käräjäoikeuden kuluja ja naapurusto pääsee kärsimästä mahdollista häiriötä ilman pitkää prosessia.
Häätöjen ehkäisy vaatii jatkuvaa työtä
Asumisessa on paikallisia ilmiöitä ja vuokranantajilla erilaisia toimintakulttuureja. Ennakkoluuloton moniammatillinen työtapojen arviointi sekä yksikkörajojen häivyttäminen käytännön työstä yhdessä hyvän palvelun kanssa ovat toimineet meillä. Taloudelliset haasteet rästiytymisen kanssa ovat lisääntyneet voimakkaasti Oulussakin, mutta tilanne ei vielä näy häätömäärissä. Sivakka konsernissa on 8400 vuokra-asuntoa ja häätöjen määrä on saatu laskemaan 2015 vuoden 99 toimeenpanosta pysyvästi alle 40 häädön tasolle. Suhdanteet vaihtelevat ja työ jatkuu.
Maritta Schavikin
Asuntopalvelupäällikkö
Oulun Sivakka Oy