Uutinen

Sähköinen asukasilta keräsi aktiiveja koolle

A-Kruunun asukasaktiiveja kokoontui perinteiseen asukasiltaan käsittelemään naapuruussovittelua ja talojen asukastoimintoja. Vuorovaikutusta korostava tilaisuus järjestettiin tällä kertaa sähköisesti.

- Asukasyhteistyöhömme liittyy, että haluamme tukea asukkaita toimimaan yhdessä ja toisaalta, että asiat taloissa voitaisiin tehdä asukkaiden toivomalla tavalla. Asukasyhteistyö auttaa meitä myös pitämään kiinteistöt pitkäjänteisesti kunnossa, totesi kiinteistöpalvelupäällikkö Petteri Puolanne avaussanoissaan.

Teams-tilaisuuden äärelle kokoontui kolmisenkymmentä osallistujaa. Kutsu oli lähetetty kaikkien A-Kruunun valmiina olleiden 18 kiinteistön asukastoimikuntien puheenjohtajille.

Naapuruussovitteluun ryhdyttävä ajoissa

Illan pääteemana oli tänä vuonna naapuruussovittelu, jota varten tilaisuuteen oli kutsuttu Naapuruussovittelukeskuksen sovittelijat Pia Slögs ja Jens Gellin. Molemmat korostivat, että asuinyhteisön riitatilanteissa asiaan kannattaa puuttua mahdollisimman nopeasti, ettei riita laajene vaikeammin selvitettäväksi.

Asukkaita kiinnosti asukastoimikunnan rooli asukkaiden välisissä riitatilanteissa.

- Jos toimikunta haluaa olla sovitteleva, pitää olla läpinäkyvä ja avoin sekä tavata osapuolia vain yhtä aikaa. Jos tapaa erikseen, toinen osapuoli kokee toimikunnan puolueelliseksi. Sovittelutilanteissa tärkeämpää on yleensä kysellä ja kuunnella kuin antaa neuvoja, korosti Gellin ja muistutti, että myös asukkaat voivat olla yhteydessä Naapuruussovittelukeskukseen ja kysyä neuvoa, vaikka yleensä yhteydenotto sovittelijaan tuleekin vuokranantajalta.

Petteri Puolanne kertoi, että A-Kruunulla on palvelulupaus, jonka mukaan häiriöilmoitukset käsitellään viiden vuorokauden kuluessa, jona aikana selvitetään pitääkö ryhtyä toimenpiteisiin.

- Emme voi tietenkään luvata, että häiriö poistuu tuona aikana, mutta on tärkeää alkaa selvittämään asiaa heti, totesi Puolanne.

JEESI-hanke auttaa asukkaita arjessa selviytymiseen

Tilaisuudessa esiteltiin myös Helsingin Kuninkaantammen Taidemaalarinkadun kohteen JEESI-hanke, jossa talon asukkaat ovat perustaneet yhteistiloihin huoneen, jonne on hankittu kuivamuonaa ja asukkaat saavat tuoda tyhjiä pulloja toisten hyödynnettäväksi.

- Talossamme asuu vähävaraisia ihmisiä ja halusimme auttaa heidän arkeaan, mutta kyllä JEESIä voi käyttää kuka tahansa vaikka silloin, kun huomaa että aamukahvimaito jäi ostamatta. Tämä on tavallaan asukastoimintaa koronaystävällisesti ja olemme saaneet paljon hyvää palautetta tästä toiminnasta, kertoo talon asukastoimikunnan puheenjohtaja Auli Viitala.

Asukkaiden omat sivut tulossa

Asukasillassa kerrottiin myös A-Kruunun tulevista asukkaiden omista sivuista. Asukkaita kutsuttiin testaamaan sivuja, jotka julkistetaan myöhemmin tänä keväänä.

Verkkosivuilta asukkaat voivat jatkossa lähettää viestejä asiakaspalveluun, palvelupäälliköille ja huoltoon sekä saada ajankohtaistiedotteita, seurata omia vuokratietoja, hoitaa asumiseen liittyviä asioita ja löytää asumiseen liittyviä dokumentteja.