A-KRUUNU | YRITYSVASTUURAPORTTI 58 59 VASTUULLISUUSTYÖN VASTUULLISUUSOHJELMA 2020-2023 LÄHTÖKOHDAT VASTUULLISUUSTYÖ 2021 Turvaamme terveelliset asuinympäristöt Huolehdimme asumisen turvallisuudesta ja Maailmanlaajuinen koronaepidemia hellitti Suomessa terveellisistä olosuhteista. Haluamme mahdollistaa keväällä/kesällä 2021, jolloin yhteisiä saunatiloja ja asukkaille sujuvan arjen, joten vastaamme kohteiden kerhohuoneita päästiin taas käyttämään. toimivuudesta ja kunnossapidosta. Palvelulupauksen Epidemiatilanne kuitenkin paheni uudelleen vuoden mukaisesti mahdollisiin häiriötilanteisiin puututaan loppua kohden, jolloin toimintoja jouduttiin jälleen nopeasti ja mahdolliset jatkotoimenpiteet aloitetaan rajoittamaan. Vuonna 2020 aloitettua, tehostettua viiden arkipäivän kuluessa. siivousta on jatkettu vuonna 2021. Parempi asukasviihtyvyys naapuruussovittelulla A-Kruunun Laajasalon talossa naapureiden välit olivat kärjistyneet pihakiistan seurauksena, ja tilanne vaikutti laajasti talon asukastyytyväisyyteen. Tilannetta lähdettiin purkamaan yhteisvoimin uuden yhteisökoulutus pilotoinnin avulla. Naapuruussovittelukeskuksen vetämässä koulutuksessa asukkaille itselleen annetaan työkaluja ratkaista asuinyhteisöissä ilmenneitä ristiriitoja myönteisen vaikuttamisen ja sopua edistävän vuorovaikutuksen kautta. Pilotointi kesti keväästä syksyyn ja sisälsi kolme tapaamista sekä naapureiden tervehtimistä ja juttelua koskevia välitehtäviä. Koulutuksesta saatiin hyviä kokemuksia, ja talon tilanne koettiin jo kesällä paremmaksi. CASE A-Kruunulle on tärkeää, että tulehtuneita tilanteita voitaisiin ennaltaehkäistä ja asukkaat voisivat itse vaikuttaa asioihin. Nyt toteutetusta pilotista toivotaankin kehittyvän uudenlainen tehokeino vaikuttaa asumisviihtyvyyteen. VASTUULLISUUSTYÖN VASTUULLISUUSOHJELMA 2020-2023 LÄHTÖKOHDAT VASTUULLISUUSTYÖ 2021 Kohti yhteisöllistä asumista Pidämme asukastoimintaa ja -demokratiaa erittäin tärkeänä asumisen osa-alueena, joka lisää asumisen yhteisöllisyyttä. Sen tarkoituksena on antaa asukkaille päätösvaltaa ja vaikutusmahdollisuuksia omaa asumista koskevissa asioissa. Mukaan toimintaan voi osallistua asukkaiden vuosittaisissa kokouksissa, joissa valitaan myös asukastoimikunta. Vaihtelevasta koronatilanteesta huolimatta, asukaskokouksia saatiin pidettyä kaikissa asuintalokohteissa. Asukastoiminta on vapaaehtoista toimintaa, jolla A-Kruunun asukkaat voivat lisätä asumisen sujuvuutta Asukasaktiivisuus ja viihtyvyys ja asumisviihtyvyyttä. Se on ideoita ja tekoja, viestintää Aktiiviset asukkaat käyttävät A-Kruunun eri ja yhteistyötä – oman talon innostuksen ja osaamisen kohteissa esimerkin voimaa lisätäkseen omien mukaista toimintaa. Toiminta muovautuu aina kunkin kotitalojensa viihtyvyyttä. Helsingissä asuva Maisa talon asukkaiden mukaan. Se voi sisältää grillijuhlia, löysi Roska päivässä -liikkeen 20 vuotta sitten, ja on pihatalkoita, kerhotoimintaa tai muuta yhteistä huomannut roskankeräys harrastuksen lisäävän toimintaa naapureiden kesken. A-Kruunu tukee viihtyvyyden lisäksi myös kuntoa ja tuovan uusia toimintaa vuosittaisella asukastoimikuntarahalla. positiivisia kohtaamisia ihmisten kanssa. Vantaalla asuva Ilse puolestaan huolehtii talonsa kukkaistutuksista ja muista pienistä asioista. Asukastoimikunnan puheenjohtajana hän käy tervehtimässä uusia asukkaita ja kannustaa käyttämään talon tarjoamia puitteita, kuten kerhohuonetta ja yhteistä pihagrilliä. Tutustumista käsitöiden parissa Tilavat kerhohuoneet mahdollistavat monenlaista toimintaa myös korona-aikana. Svanströminkuja 7:ssä on kokoonnuttu viikoittain käsitöiden parissa jo kahden vuoden ajan. Kerhoon voi osallistua matalalla kynnyksellä inspiroitumaan ja oppimaan uutta muilta osallistujilta. Käsityökerho luo puitteet tutustumiselle ja tarjoaa hengähdystauon omaan arkeen.