Kehitystoiminta Tampereen yliopiston tutkimushankkeessa ”Puurakentaminen kestävän kiinteistökehittämisen keinona” (PUKKI) selvitetään puukerrostaloihin liittyvien verkostojen arvonluontia sekä kiertotalouden ja liiketoimintamallien kehittämistä puurakentamisen näkökulmasta. Tutkimushanke liittyy Tampereen Vuoreksen Isokuusessa rakenteilla olevaan Suomen suurimpaan puukerrostalohankkeeseen Kuusikko, johon tulee A-Kruunulle 92 vuokra-asuntoa. Seuraavat kehityshankkeet ovat käynnissä: • ryhmävuokraus-konsepti (yhteisöasumiskonsepti). Ensimmäinen kohde, jossa osa asunnoista on ryhmäasuntoja, valmistui Helsingin Kruunuvuorenrantaan 2021, ja Helsingin Jätkäsaareen valmistuu kohde vuonna 2022. • asuntojen älykäs jakaminen/yhdistäminen, Helsinki Verkkosaari • palvelukorttelin konseptin kehittäminen, Helsinki Jätkäsaari, YIT:n vetämä koalitiohanke • VVV Vihreistä Vihrein Vuosaari, Helsinki Vuosaari, hankkeessa osapuolina mm. Rakennusliike Arkta Reponen Oy ja Aalto-yliopisto • puukerrostalorakentaminen, asuntoreformikilpailu, Helsinki Postipuisto. Yhteistyöhanke Asuntosäätiön, JVR Arvio taloudellisesta asemasta ja tuloksesta (suluissa vuoden 2020 luku) Yhtiön liikevaihto vuonna 2021 oli 15,7 M€ (10,4 M€) ja taseen loppusumma 31.12.2021 oli 469,4 M€ (356,8 M€). Vuoden aikana aloitettiin uudisrakennushankkeet, joiden hankinta-arvo on yhteensä 37,2 M€ (145,2 M€). Hankkeet rahoitetaan korkotukilainalla, käynnistysavustuksella ja omalla rahoituksella. Olemassa olevan asuntokannan korjaustoimintaan käytettiin 0,9 M€ (0,5 M€). M€). Poistoeroa kirjattiin 4,7 M€ (1,7 M€). (1 594, 79 €). Tilikauden aikana purettiin vanhaa asuintalovarausta 0,4 M€ (0,52 M€), mikä kohdistettiin korjaustoimintaan. Uutta asuintalovarausta kirjattiin 0,4 M€ (1,8 A-Kruunu Oy:n tilikauden voitto oli 1 586,97 € >> Palopellonkatu 8, Kerava 31 A-KRUUNU | VUOSIKERTOMUS Rakenne Oy:n ja Kump Arkkitehtien kanssa. Hanke kuuluu Helsingin kaupungin Kehittyvä kerrostalo – ohjelmaan. • puukerrostalorakentaminen, Tampere Vuores Isokuusi 30