A-KRUUNU - Yritysvastuuraportti 2023 18 LISÄÄMME TIETOA KESTÄVÄSTÄ ASUMISESTA Selkeä viestintä on avainasemassa viihtyisän, turvallisen ja kestävän asumisen varmistamiseksi, ja viestimmekin asukkaillemme säännöllisesti useiden eri kanavien kautta. Tavoitteenamme on kehittää asukasviestintää vuosittain sekä kannustaa asiakkaitamme kestävään asumiseen erilaisilla kampanjoilla. Kotisivuiltamme löytyy asiantuntijablogeja sekä Asumisen laatu -podcast. Asiantuntijablogeissa alan asiantuntijat pureutuvat ajan polttaviin puheenaiheisiin, kuten vihreään rakentamiseen. Podcastissa on vierailevia asiantuntijoita liittyen asumisen eri teemoihin. Podcastin jaksoissa on esimerkiksi käsitelty asumisen laatua asukkaan, arkkitehdin ja rakennuslain näkökulmasta. Kaikista podcasteista on myös saatavilla tekstiversio ja ne ovat kuunneltavissa Spotifysta. HELPOMPAA TIEDONHAKUA JA NEUVONTAA Vuoden 2023 aikana olemme jatkaneet sähköisten palveluidemme kehittämistä entistä tehokkaammiksi ja toimivammiksi. Olemme esimerkiksi helpottaneet asukkaan tiedonhakua sähköisissä palveluissa. Olemme myös uudistaneet nettisivujamme yhä käyttäjälähtöisimmiksi ja ottaneet käyttöön chat-toiminnon osaksi monikanavaista asiakaspalveluamme. Myös asukassivut on otettu käyttöön. YHTEISÖLLISYYTTÄ PALVELUMUOTOILUN KEINOIN Yhteisöllisyydellä on suuri merkitys tänä päivänä, jolloin yksinasuminen on yleisempää kuin koskaan. A-Kruunun Vantaan Lummetien talossa onkin tutkittu vuoden 2023 aikana yhteisöllisyyden mahdollisuuksia palvelumuotoilun keinoin graduaan tekevän Satu Karppisen johdolla. Tarkoituksena oli selvittää, miten palvelumuotoilun menetelmät soveltuvat taloyhtiön yhteisöllisyyden kehittämiseen. Tutkimustyökaluna käytettiin työpajatyöskentelyä, jossa mukana oli kymmenkunta asukasta. Lisäksi Karppinen teetti asukkaille kartoituskyselyn yhteisöllisyyttä edistävistä asioista. Työpajoista ja kyselystä kertyi paljon ideoita viihtyisyyden parantamiseksi. Asukkaat saivat ideoida yhteistä tekemistä taloon ja suunnitella esimerkiksi kerhohuoneen sisustusta. Yhteiseksi tekemiseksi ehdotettiin muun muassa erilaisia kokoontumisia kerhotilassa, kuten pikkujouluja, lautapeli-iltaa tai vapaamuotoista kahvittelua. Piha-alueelle ehdotettiin grillailua, roskalavojen yhteishankintaa, pimeän ajan valaistusta ja pihatalkoita. Muita ideoita oli esimerkiksi talon yhteinen viestiryhmä sekä tavaroiden vaihto ja lainaaminen. Voittajaidea oli asukkaiden yhteisen viestiryhmän perustaminen. ”Monikanavainen viestintä on laadukkaan asiakaspalvelun toteuttamista.” - Leena Winqvist, palvelupäällikkö
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzk2NzY=