Asukaspostia vuoden varrelta Neljä kertaa vuodessa julkaistavassa Asukaspostissa kerrottiin jälleen asumiseen liittyvistä ajankohtaisista asioista. Tässä koosteena asukastoimintaan liittyvää asiaa. Väestönsuojan hoitajia kurssitettiin kevään aikana Keväällä järjestettiin Helsingin Pelastusliitto ry:n ja A-Kruunun järjestämät kuusi väestönsuojan hoitajan kurssia asukastoimikuntien jäsenille. Yhdessä tekemisen voimaa pihatalkoissa Tampereen Raamikadulla ”Tampereella upealla Niemenrannan uudisalueella sijaitsevan talomme piha kunnostettiin yhteisvoimin onnistuneesti. Vielä uudehkon talomme piha oli päässyt varsin huonoon kuntoon edellisvuoden pitkään kestäneiden helteiden ja runsaslumisen talven vuoksi. Pihan kaikki istutusalueet saivatkin uudet kuorikatteet kaikille rajatuille alueilleen, rikkaruohot kitkettiin pois uutta kasvua tekevien kukkien tieltä ja hiekat siivottiin kukkapenkeistä pois. Pihalla puuhastelu toi yhteen perheitä ja perheiden pienimpiä sekä uusia tuttavuuksia ja hyviä ystäviä. Ruokaa valmistettiin itse ja talkooväelle haettiin juomista ja pihavälineitä asukkaiden omin voimin. Uusia ideoita saatiin myös piha-alueiden erilaisiin uusiin käyttötarkoituksiin ja tämän myötä kiinnostus toivottavasti herää myös muissa asukkaissa. Talkoot ovat mainio tapa pitää huolta talon ja sen piha-alueiden kunnosta.” Rosanna Nyrhinen Espoon Kaarlo Sarkian Kadulla viljelylaatikot tuovat satoa ja luovat yhteisöllisyyttä Salaattia, kirsikkatomaattia, kurpitsaa, mansikoita. Näitä kaikkia ja monia muita hyötykasveja löytyy Espoon Kaarlo Sarkian kadun talon viljelylaatikoista, joita asukkaat saavat vapaasti käyttää. - Päätettiin viljellä jotain helposti hoidettavia ja uusiutuvia kasveja, kuten salaattia, joita kaikki voivat käydä ottamassa. Meillä kasvaa myös muutamassa laatikossa vain niittykukkia, joista lapset voivat käydä poimimassa kukkia, kertoo Suvi Rantamäki, joka on edistänyt aktiivisesti viljelylaatikoiden käyttöönottoa. Suvin mukaan laatikkoviljely on hyvä keino tutustua naapureihin, ja siksi mukana kannattaa olla, vaikkei olisikaan varsinainen viherpeukalo. Myös laatikoiden kunnostaminen ja talvisiivous lisäävät yhteistä tekemistä ja yhteishenkeä. Laatikot ovat olleet hyvin suosittuja, koska niitä on helppo varata ilman mitään välikäsiä, eivätkä ne maksa asukkaalle mitään. Kaarlo Sarkian kadun asukkaat ovat myös grillailleet keskenään, järjestäneet pikkujouluja ja suunnitelleet muita matalan kynnyksen tekemisiä. Yhteiset lainavälineet ovat myös olleet erittäin suosittuja, kuten esimerkiksi porakone, tikkaat ja muut muuton aikana tarvittavat välineet. Kirkkonummen Tarutiellä juhlittiin halloweeniä kerhiksellä Tarutie 17:n pikkuruisella kerhohuoneella järjestettiin halloween-juhlat, joista asukkaille jäi hyvä mieli. Saunatilojen yhteydessä oleva Tarutien kerhis koristeltiin led-kynttilöin halloween-juhlakuntoon Riitta Palmun ja Raili Erfvingin toimesta. Koristeet hankittiin asukastoimintamäärärahoilla. Näyttävä juhlakutsu laitettiin rappukäytävien ilmoitustaululle hyvissä ajoin. Mukana oli seitsemän aikuista ja kahdeksan lasta. Osa lapsista tuli mukaan ilmoittautumattakin kavereiden pyynnöstä. Juhlaissa ei ollut varsinaista ohjelmaa, vaan tärkeintä oli seurustelu yhdessä. - Parisen tuntia vietimme aikaa yhdessä. Ehkä ensi vuonna näihin juhliin voisi järjestää lapsille jotain ohjelmaakin. Joka tapauksessa mukava fiilis juhlista jäi. Kaikki, joiden kanssa olen jutellut, ovat olleet tyytyväisiä juhliin ja järjestelyihin, iloitsee asukastoimikunnan puheenjohtajana toimiva Riitta. Helsingin Maisemamaalauksenkadulla ensimmäiset talkoot Maisemamaalauksenkatu 1 on vajaa parivuotias asuinkohde Helsingin Kuninkaantammessa. Taloissa on 120 asuntoa. Asuinaluetta asukkaat kiittelevät mukavaksi ja rauhalliseksi. Kahdeksanhenkisen asukastoimikunnan puheenjohtajana toimiva Salima Miraji pitää talkoiden järjestämistä tärkeänä myös uudessa talossa erityisesti yhteishengen kannalta. Uusien naapureiden on helppo tavata toisiaan talkoissa. - Uudella talolla on aina omat haasteensa, kun on paljon uusia asukkaita ja elämää. Toivomme talkoiden omalta osaltaan tasaannuttavan asuinympäristöä. Meillä pidettiin viime vuonna myös naapuruussovittelu, kertoo Salima, joka uskoo asukkaiden voivan vaikuttaa asumiseensa asukastoimikunnan kautta. - Olemme saaneet positiivista palautetta muun muassa kerhohuoneen laittamisesta yhdessä. Kaikenlaiset asukkaat käyttävät sitä monipuolisesti myös yksityisjuhliin. Asukaskokouksiin osallistuttiin aktiivisesti Marrasjoulukuussa pidettiin 38 asukaskokousta, joihin osallistui 236 henkeä eli osallistujia oli noin 10 prosentista asunnoista. 14 15 A-KRUUNU | ASUKASVUOSIKERTOMUS