A-Kruunu vuosikertomus 2022

Vuonna 2022 meille valmistui hankkeet muun muassa Helsingin Pasilaan Ratapihakorttelien alueelle, Helsingin Jätkäsaareen Länsisatamankadulle, Vantaan Tikkurilaan Lummetielle ja Porvoon Raatimiehenkadulle. Kyseiset sijainnit ovat myös kaupunkikuvallisesti vaativia, mikä lisää haastetta kohtuuhintaiseen toteutukseen. Lummetiellä toteutetaan myös pro gradu -tutkimusta urbaanin yhteisöllisyyden kehittämiseksi palvelumuotoilun keinoin. Toimintavuoden lopulla saimme rakenteille 81 asunnon hankkeen Helsingin Verkkosaaressa ja 91 asunnon puukerrostalohankkeen Helsingin Postipuistossa. Verkkosaaren hankkeessa testataan joustavuuden lisäämistä asuntojen yhdistämis- ja jakamismahdollisuuksilla, Postipuiston Lavakadun hankkeessa urbaanin puurakentamisen mahdollisuuksia. Merkittäviä kehityshankkeita vireille Syksyllä A-Kruunun, Asuntosäätiön, Demos Helsingin ja Inaron yhteistyössä kehittämä kiertotaloutta edistävä Joustokortteli-konsepti selvisi yhdeksi voittajaksi Helsingin kaupungin Kehittyvä kerrostalo -ohjelman tonttikilpailussa. Malminkartanon portiksi tulevaan Joustokortteliin kehitettiin uudenlainen talotyyppi, jossa yhdistetään asuminen, työ ja harrastukset sekä eri elämäntilanteet joustavasti. Menestyimme myös Hyvinkään Hangonsillan 2. vaiheen kumppanuuskaavoituksen yhteistyökumppanivalinnoissa. YIT Suomi Oy:n, A-Kruunu Oy:n ja Asuntosäätiön yhteenliittymä valittiin hankkeen toiseksi toimijaksi. Kaupunkiasuminen kehittyy koko ajan ja vaatii jatkuvaa tutkimus- ja selvitystyötä, jotta tulevaisuuden asukkaiden tarpeet pystytään tyydyttämään. Menestyminen kilpailuissa on yhtiön kannalta positiivinen asia erityisesti siksi, että kilpailuehdotusten tekeminen vaatii sekä taloudellisia että henkilöresursseja. Suunnitelmien saaminen toteutukseen puolestaan kehittää tuotantoamme laaja-alaisesti. Hyödynnämme kehityshankkeiden antia mahdollisuuksien mukaan aina myös muun tuotantomme suunnittelussa ja toteutuksessa. Asiakastyytyväisyys kasvoi Asiakastyytyväisyyden tutkiminen on toiminnan kehittämisen kannalta keskeinen toimenpide. Vuoden 2022 lopulla toteutetun tutkimuksemme viidentoista kysymyksen vastausten keskiarvo oli 3,82/1-5. Keskiarvo oli noussut hieman edellisestä vuodesta, kuten myös nettosuositusindeksi (NPS), joka oli nyt 51 ollen vuotta aiemmin 44. Olemme tehneet määrätietoisesti työtä asiakastyytyväisyyden nostamiseksi käytännön toimin analysoimalla talokohtaisesti asiakkaiden toiveet ja tarpeet. Myös asukashallinnon kautta saadaan tärkeää tietoa asumisen kehittämiseksi. On ilo huomata, että tehty työ myös näkyy ja tuntuu asiakkaittemme arjessa. Jos jollain lailla pitäisi summata vuoden 2022 saavutuksia, esiin nousee nimenomaan yhteistyön tekemisen tärkeys. Olemme saavuttaneet kaikki merkittävät asiamme yhdessä tekemisen kautta ja sillä tiellä aiomme jatkaa myös vuonna 2023. Asian tärkeys korostuu erityisesti tällaisena vaikeana aikana, jota Euroopassa nyt eletään. Kiitos kaikille, niin asukkaillemme, henkilöstöllemme, yhtiön hallitukselle ja omistajatahon edustajille kuin myös kumppaneillemme hyvästä yhteistyössä laadukkaan asumisen mahdollistamisessa. Jari Mäkimattila Toimitusjohtaja RAATIMIEHENKATU 1 JA 3, PORVOO 9 A-KRUUNU | VUOSIKERTOMUS 8