A-Kruunu vuosikertomus 2022

Takaamme turvalliset työskentelyolosuhteet Haluamme taata turvalliset työskentelyolosuhteet kaikille työntekijöillemme. Kohteidemme rakentamisen aikana urakoitsijamme tekevät joka viikko TR-mittauksen (talonrakennus -mittauksen). Mittaus perustuu työturvallisuuteen, eli sen aikana tarkistetaan muun muassa, että työkoneet ovat kunnossa, työntekijät käyttävät vaadittavia suojamia ja tarkistetaan työskentelytilojen siisteys. Tämän lisäksi me A-Kruunulla teemme omia TR-mittauksia, joita verrataan urakoitsijoiden tekemiin. Mikäli näissä mittauksissa on paljon eroavaisuuksia, puututaan epäkohtiin välittömästi. Seuraamme työturvallisuutta jatkuvasti ja mikäli työtapaturmia sattuu, ne käydään aina läpi, jotta vastaava tapaturma voidaan välttää tulevaisuudessa. ”Työturvallisuusajattelu on läsnä kaikessa, mitä rakennushankkeissamme tehdään. Turvallisuuden toteutumista seurataan hyvin tarkasti ja mahdollisiin epäkohtiin puututaan välittömästi, kun ne havaitaan.” - Jouni Isomöttönen, rakennuttamisjohtaja Kuva: Tampereen Rantakylänraitti. Keskimääräistä tehokkaampia kiinteistöjä Vuonna 2022 A-Kruunun kiinteistökantaan suhteutettu lämmön ominaiskulutus oli 21,9 (25,8) kWh/rm3, mikä on noin 18 % vähemmän kuin vuonna 2021. Energian ominaiskulutus on pysynyt selvästi muita vastaavia kiinteistöjä alhaisempana. Kiinteistökantaan suhteutettu veden ominaiskulutus oli noin 268,1 (290) l/rm3 ja asukaskohtainen vedenkulutus noin 115 l/as/vrk. Ominaispäästömme pienenivät merkittävästi Vuonna 2022 kasvihuonekaasupäästömme olivat scope 2 osalta noin 264 tCO2 ja ominaispäästöt noin 0,4 kgCO2/rm3. Scope 2 -päästömme ovat pienentyneet merkittävästi viime vuodesta, minkä johdosta myös ominaispäästömme pienenivät vastaavasti. Sen lisäksi, että siirryimme jo vuonna 2020 uusiutuvaan ostosähköön, kasvatamme myös omaa päästötöntä energiantuotantoamme. Viidessä A-Kruunun kohteessa tuotetaan jo nyt aurinkoenergiaa. Kartoitamme myös mahdollisuutta lisätä aurinkopaneeleja vanhaan asuntokantaan. Jätteiden lajitteluprosentti kasvussa Tavoitteenamme on vähentää syntyvän sekajätteen määrää vuosittain. Vuonna 2022 sekajätteen osuus oli 56,8 % kun se vuonna 2021 oli 61,7 %. ”Olemme lähes saavuttaneet hiilineutraaliustavoitteemme. Vuonna 2022 kaikki A-Kruunun kaukolämpösopimukset käytiin läpi ja vaihdettiin päästöttömiksi siellä, missä se oli mahdollista. Uusiutuvien kaukolämpösopimusten ansiosta Scope 2 -kasvihuonekaasupäästömme olivat vuonna 2022 noin 85 % pienemmät kuin vuonna 2021, vaikka energiankulutus kasvoi yli 12 %. Samalla hiilineutraaliustavoitteemme edistyi suurella loikkauksella.” - Leena Oiva, kehityspäällikkö Energian ominaiskulutus, kWh/rm3 Vedenkulutus, l/rm3 ja l/as/vrk Jätteiden kierrätysasteet 68 69 A-KRUUNU | YRITYSVASTUURAPORTTI