A-Kruunu vuosikertomus 2022

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS Arjen sujuvuutta keskeisillä sijainneilla Vuonna 2022 A-Kruunulle valmistui 579 asuntoa hyville sijainneille Helsingin seudulla, Tampereella ja Jyväskylässä. Valmiina ja rakenteilla olevien asuntojen yhteismäärä ylittää jo 3000 asunnon rajan. Asuntojemme taloudellinen käyttöaste oli edelleen korkea, 99.6 % ja vaihtuvuus kohtuullisella tasolla, 18,70 %. Hakijoita kaikkiin uusiin asuntoihin oli runsaasti. ARA-asuntojen kysyntä on lisääntynyt koronapandemian aikana ja sen jälkeen useistakin syistä, muun muassa elinkustannusten nousun takia. ARA-tuotannon tekeminen on viime vuosina ollut haasteellista rakennuskustannusten nousun, heikon tarjoushalukkuuden, materiaalien toimitusvaikeuksien ja alan osaajapulan vuoksi. Kun vapaarahoitteisten asuntojen tuotanto on ollut runsasta, valtion tukeman asuntotuotannon tekemiseen on ollut vähemmän kiinnostusta. Tilanne kuitenkin muuttui toimintavuoden syksyllä. Hankkeisiin saatiin enemmän tarjouksia ja urakoitsijat olivat meihin myös itse aktiivisesti yhteydessä. Toimintavuonna käynnistynyt korkotason voimakas nousu on samalla merkittävästi vaikeuttanut uusien kohteiden käynnistämistä ja nostanut asumisaikaisia kustannuksia. Korkojen ja muidenkin kustannusten nousuun vastaaminen edellyttää suunnitelmallista pidemmän tähtäimen toimintaa. Omistaja asetti yhtiölle hiilineutraalisuustavoitteet Toimintavuoden keväällä yhtiökokous asetti A-Kruunulle tavoitteeksi olla oman toiminnan päästöjen osalta lähes hiilineutraali vuonna 2024. Myös arvoketjujen päästöjä tulisi tavoitteellisesti vähentää, keinoina esimerkiksi puurakentaminen ja kiertotalouden ratkaisut. Puukerrostalojen osuus tuotannosta pitäisi olla kolmasosa vuonna 2024. Toteutimme suuren osan noista tavoitteista jo vuonna 2022. Esimerkiksi kaukolämpö muutettiin uusiutuvaan energiaan kaikissa kohteissa, missä sitä oli saatavilla. Toimenpiteen ansiosta lämmityksen hiilidioksidipäästöt vähenivät yli 80 %. Myös puukerrostalotuotantomme on ainakin tällä hetkellä jo tavoitetasolla. Olemme olleet mukana toteuttamassa Suomen suurinta puukerrostalokokonaisuutta Tampereen Vuoreksen Isokuusessa, ja maaliskuussa alueelle valmistui omistukseemme 92 asunnon hanke. Nurmijärven Klaukkalassa puolestaan lähti liikkeelle BoKlok-konseptin mukainen kolmen puukerrostalon kortteli, johon A-Kruunulle tulee kaksi taloa ja 63 asuntoa. Asunnot valmistuvat loppuvuonna 2023. Hankkeita valmistui keskeisiin sijainteihin Toteutamme kaikki kohteemme asuntokysynnän kannalta keskeisille paikoille työssäkäyntialueille, mikä näkyy runsaina hakijamäärinä. Sijainti hyvien liikenneyhteyksien varrella ja palveluiden äärellä on asukkaille erittäin tärkeä asunnon valintakriteeri sen lisäksi, että etsitään vuokratason kohtuullisuutta. Näillä tekijöillä vähennetään myös ARA-kohteiden taloudellista riskiä tulevaisuudessa. 7 A-KRUUNU | VUOSIKERTOMUS 6