A-Kruunu - Vuosikertomus 2019

>> A-Kruunun toiminta perustuu eettisiin periaatteisiin, jotka ovat hallituksen hyväksymät. Yritysvastuu A-Kruunussa tarkoittaa myös alihankintaketjuissa vastuullisia, läpi- näkyviä ja eettisiä toimintaperiaatteita. A-Kruunu pyrkii vaikutusvaltansa puitteissa varmistamaan, että alihankkijat sitoutuvat eettisiin periaatteisiin. A-Kruunu noudattaa hankinnoissaan tilaajavastuulain mukaisia velvoitteita ja edellyttää myös alihankkijoiden sitoutuvan niihin ja toimi- van vastuullisesti. A-Kruunu Oy:n yritysvastuun tavoitteet, toimenpiteet ja mittarit on määritelty. Tavoitteiden toteutumista seura- taan osana yhtiön johtamisjärjestelmää ja sisäistä rapor- tointia ja ne ovat siten säännöllisesti johdon ja hallituksen agendalla. Yritysvastuun tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan omistajalle yhtiökokouksessa. Sidosryhmille raportoidaan yritysvastuuasioista ja tavoitteiden toteutu- misesta A-Kruunun yritysvastuuraportissa. Vuoden 2019 aikana aloitettiin A-Kruunun vas- tuullisuusohjelman ja yritysvastuuraportoinnin ke- hittäminen. Vastuullisuusohjelma valmistuu vuo- den 2020 alkupuolella ja uuden ohjelman mukainen vastuullisuusraportti vuonna 2021. Kaikkien A-Kruunun omistamien talojen kiin- teistösähkö siirryttiin hankkimaan 100 % uusiu- tuvana bio-, vesi- ja tuulisähkönä vuoden 2019 lopussa Hansel Oy:n yhteishankintasopimuksella. Vihreän sähkön hankintaan siirtymällä vähenne- tään ilmastopäästöjä. A-Kruunu on liittynyt Kiinteistöalan energia- tehokkuussopimukseen kaudelle 2017-2025. Veden kulutus (lämmin ja kylmä vesi) mitataan ja laskutetaan asuntokohtaisesti. Uudistuotannossa pyritään edistämään rakenta- misen hiilijalanjälkeä pienentävää puurakentamista. Vuoden aikana aloitettiin puukerrostalohankkeen rakentaminen Tampereen Vuoreksen Isokuusen alueelle ja valmisteltiin Sipoon Söderkullaan tule- van puukerrostalon rakentamista. 45 A-KRUUNU | VUOSIKERTOMUS