A-Kruunu - Vuosikertomus 2019

A-Kruunun tehtäväksi on valtion taholta annettu kohtuu- hintaisten asuntojen rakennuttamisen ja omistamisen lisäksi asumisen innovaatioiden ja puurakentamisen edistäminen. Vuoden 2019 tärkeimpiä tapahtumia tarkastellessa voi- daan todeta, että olemme onnistuneet jälleen ottamaan isoja askeleita noiden tavoitteiden edistämisessä. Toimintavuoden aikana meille valmistui viisi kohdetta: kaksi Helsinkiin sekä yksi Vantaalle, Keravalle ja Hyvinkääl- le. Yhteensä taloihin valmistui 304 asuntoa. Yhtiöllä on tällä hetkellä valmiina 1097 vuokra-asuntoa. Rakenteilla tai rakenteille lähdössä oli vuoden vaihteessa 854 asuntoa. Suunnitteilla on 1036 asuntoa sekä hanke- aihioina noin 1 300 asuntoa. Hankkeet tai hankeaihiot sijaitsevat Helsingin seudun lisäksi Tampereella, Turussa, Jyväskylässä ja Kuopiossa eli kasvavilla kaupunkiseuduilla, joilla on suuri kysyntä kohtuuhintaisesta asuntotuotan- nosta. Olemme pystyneet toteuttamaan merkittävän määrän ARA-tuotantoa aikana, jolloin rakentamisen kustannukset ovat olleet korkeat ja rakentajien kiinnostus valtion tuke- maa tuotantoa kohtaa vähäisempää. Tämä on mahdollis- tunut muun muassa hyvien yhteistyöhankkeiden kautta. A-Kruunu on ollut haluttu yhteistyökumppani erilaisissa konsortioissa, joissa on tarvittu ARA-tuotannon tekijöitä. TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS Toiminnan muutoksen vuosi 12